لنت های ترمز در ترمزهای دیسکی در ابتدا از آزبست ساخته می شدند، ماده ای که گرما را جذب می کند و برای سایش و پارگی لنت ترمز مناسب است.

با این حال، آزبست کشف شد که یک سرطان‌زای بسیار قوی است و در افرادی که در معرض طولانی مدت قرار گرفته‌اند باعث سرطان می‌شود.

هنگامی که این لنت ترمز سرامیکی پارس مبتنی بر آزبست فرسوده می‌شدند، آزبست را در هوا آزاد می‌کردند تا رانندگان ناآگاهانه آن را استنشاق کنند.

سازندگان متوجه شدند که آزبست ترکیبی امن برای استفاده در سیستم های ترمز نیست.

در نتیجه، لنت‌های ترمز ارگانیک – یا لنت‌های ترمز ارگانیک غیرآزبست (NAO) – برای پر کردن شکاف ایجاد شدند.

لنت های ترمز سرامیکی از مواد بسیار شبیه به نوع سرامیک مورد استفاده در ساخت سفال و بشقاب ساخته می شوند.

با این حال، مواد لنت ترمز سرامیکی متراکم تر و به طور قابل توجهی بادوام تر است.

لنت‌های ترمز سرامیکی همچنین دارای الیاف مسی ظریفی هستند که به افزایش اصطکاک و هدایت گرما کمک می‌کنند.

از آنجایی که لنت های ترمز سرامیکی در اواسط دهه 1980 ساخته شدند، به دلایل متعددی محبوبیت خود را افزایش دادند:

  • سطح سر و صدا: لنت های ترمز سرامیکی بسیار بی صدا هستند و در هنگام ترمزگیری صدای اضافی کمی ایجاد می کنند.
  • باقیمانده سایش و پارگی : در مقایسه با لنت های ترمز ارگانیک، لنت های ترمز سرامیکی با فرسودگی کمتر گرد و غبار و سایر ذرات تولید می کنند.
  • دما و شرایط رانندگی: در مقایسه با لنت‌های ترمز ارگانیک، لنت‌های ترمز سرامیکی می‌توانند در محدوده وسیع‌تری از دما و شرایط رانندگی قابل اعتمادتر باشند.

با این حال لنت های ترمز سرامیکی محدودیت هایی دارند. 

در درجه اول، هزینه آنها: به دلیل هزینه های تولید بالاتر، لنت ترمز سرامیکی گران ترین لنت ترمز در بین انواع لنت ترمز است. 

همچنین، از آنجایی که هم سرامیک و هم مس نمی توانند به اندازه سایر مواد گرما را جذب کنند، گرمای بیشتری که توسط ترمز ایجاد می شود از لنت ترمز عبور کرده و به بقیه سیستم ترمز می رسد. 

این می تواند باعث ساییدگی و پارگی بیشتر سایر اجزای ترمز شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *