کارمند یا کارمند؟ چه کسی هزینه تعمیر لباس کار میهن دوخت را که قبل از تاریخ انقضا اشتباه شده اند پرداخت می کند. ما متوجه شدیم که چه کسانی حق لباس کار را دارند، آیا آنها آنها را رایگان می دهند و اگر این لباس هنوز تاریخ مصرف آن تمام نشده باشد، هزینه تعمیرات را پرداخت می کند.
بر اساس محاسبات آماری، هزینه های اقدامات و وسایل لازم برای حفاظت از نیروی کار و ایمنی جان 10 برابر کمتر از هزینه های ناشی از حوادث است.
پورتال 1prof.by در مورد تفاوت های ظریف ارائه تجهیزات محافظ شخصی کارگران مطلع شد. در این مورد از سوی وزارت کار و حمایت اجتماعی در کانال تلگرامی این وزارتخانه با عنوان «بپرسید؟ ما جواب میدهیم!
سوال: جوراب های من غیر قابل استفاده شده اند اما تاریخ مصرف جوراب ها تمام نشده است. چه کسی مسئول تعمیر لباس کار میهن دوخت است؟
پاسخ وزارت کار: در صورتی که وسایل حفاظت فردی قبل از انقضای مدت استفاده غیرقابل استفاده شده باشد، کارفرما موظف به تعویض یا تعمیر آن است.
در صورتی که روپوش به دلیل تقصیر کارمند غیرقابل استفاده شده باشد، کارفرما حق دارد از وی بخواهد که هزینه های تعمیرات را جبران کند و در صورت عدم امکان تعمیر روپوش، ارزش باقیمانده آن را بپردازد. چه کسی لباس های عمومی را صادر می کند و آیا برای همه لازم است.
برای اینکه بدانیم چه کسانی حق پوشیدن لباس کار میهن دوخت را دارند، چه کسانی باید آنها را صادر کنند و چرا برخی ستهای دست دوم میگیرند، به بازرس فنی کار ارشد بازرسی فنی کار شورای FPB، پاول مانکو مراجعه کردیم.
با توجه به قانون حمایت از کار هنر. ماده 28، کارفرما موظف است برای کلیه کارکنانی که در کار با خطر یا آلودگی افزایش یافته و در شرایط کاری مضر و خطرناک مشغول به کار هستند، لباسهای سرپوشیده تهیه کند. این متخصص با دستورالعمل 209 در مورد ارائه تجهیزات حفاظت شخصی تنظیم شده است.
بنابراین کارمند دلیلی برای خرید لباس کار به تنهایی ندارد. به گفته رئیس بازرسی فنی، عدم صدور تجهیزات حفاظت فردی که شامل روپوش ها می شود، تخلف از قانون تلقی می شود.
«فرض کنید به پرستار یک کت سفید داده شده است. او آن را دوست ندارد و دیگری را برای خود می خرد، مثلاً با لبه های صورتی یا آبی. در این صورت کارفرما هیچ دلیلی برای جبران چنین خریدی ندارد.
بدون دیدگاه